سلام خانم دکتر وقت بخیر
میخواستم اگر امکانش هست
در خصوص شرایط تاب آوری شرکت ها (کسب و کارها) در این شرایط حساس هم توضیح بدین
هم برای نگهداشت نیرو
هم شرایط کاهش فروش و شرایط مشابه
این تالارگفتگو برای حرفه ای ها و علاقه مندان به محصولات و خدمات ما است.
بهترین محتوا و ایده های بازاریابی جدید را به اشتراک بگذارید و در مورد آنها بحث کنید، پروفایل حرفه ای خود را بسازید و با هم به یک بازاریاب بهتر تبدیل شوید.
سلام خانم دکتر وقت بخیر
میخواستم اگر امکانش هست
در خصوص شرایط تاب آوری شرکت ها (کسب و کارها) در این شرایط حساس هم توضیح بدین
هم برای نگهداشت نیرو
هم شرایط کاهش فروش و شرایط مشابه
سلام خانم واحدی بزرگوار
ممنون از سؤال ارزشمند تون.
خیلی به جا است که در مورد تاب آوری کسب و کارها در شرایط بحران صحبت هایی داشته باشیم. و مهم تر از نقل برخی نطریات صاحب نطران در این حوزه، بیان تجربیات واقعی بسیار مفید است. چون وقتی از پایداری و توسعه پایدار صحبت می کنیم دو بعد مهم رو باید همزمان در نظر بگیریم: یکی بعدکوتاه مدت که به نوعی به باقی ماندن و بقا مربوط می شود و بعد بلند مدت که به ماندگاری و تداوم و پایداری اشاره دارد. در شرایط بحرانی و سخت، معمولا بقا به خطر می افتد و اگر آمادگی و مدیریتی در زمینه تاب آوری و هم چنین انطاف پذیری وجود نداشته باشد این خطر جدی تر هم می شود.
اکثر مواقع مواجه با بحران های فراگیر و گسترده برای کسب و کارها به دلیل کمبود آموزش و ابزارهای مدیریتی مرتبط و تجربه مورد نیاز، تنها به مدد برخی حمایت ها امکان تاب آوری داشته و در صورت نبود چنین شرایطی آسیب های جدی وارد می شود و اغلب شرکت ها امکان بقا پیدا نمی کنند.
اما فارغ از اهمیت تمام حمایت های زیرساختی و حاکمیتی برای امکان تاب آوری کسب و کارها و در کنار برخی ساز و کارهای متداول انقباضی در حوزه مالی، داشتن نگاه های نوآورانه در طراحی مدل های کسب و کار و طراحی های سازمانی مانند ایجاد ساختارهای ماژولار، تیمی و با رویکردهای چابک، استراتژی های شکل دهی محیطی، ایجاد و یا مشارکت در اکوسیستم های کسب و کاری (مانند پلتفرم های مشترک و استفاده اشتراکی از زیرساخت ها و سرمایه ها) و استفاده بهینه از منابع سازمانی با استفاده از رویکردهای نوین و متنوع سازی و رشد و توسعه سرمایه های انسانی از جنبه های مختلف می تواند از نکات مهم در افزایش تاب آوری کسب و کارها در شرایط بحران باشد. شاید در این شرایط بیش از هر زمان دیگر توجه و بستر سازی برای رشد و توسعه فردی سرمایه های انسانی و داشتن دیدگاه های تکثرگرا و مشوق تنوع از طرف رهبران سازمانی برای نگهداشت سرمایه های ارزشمند انسانی مفید باشد.
شاید یکی از مهم ترین الگوها و الهام بخشی ها برای تاب آوری های کسب و کاری، رفتار طبیعت و اکوسیستم های طبیعی در شرایط سخت و خشکسالی باشد. هوشمندی در استفاده بهینه از منابع موجود، اولویت قرار دادن نیازهای حیاتی و جزئی از کل شدن بخشی از راهکارهای بقا در طبیعت است که قابل الگوبرداری برای کسب و کارها در شرایط بحرانی است.
به عنوان پیشنهاد مقاله ای در سعدوفا از هاروارد بیزینس ریو آورده شده که آموزه هایی از تاب آوری کسب و کارها در جریان کوید 19 را مرور کرده که به این دلیل که در آن به نکات کاربردی اشاره شده می تواند مفید باشد:
https://saedevafa.ir/blog/7/120
ممنون میشم نظرات شما رو درباره مطالب مطرح شده بدونیم و در صورتی که لازم می دونید به طور خاص و موردی بررسی هایی رو داشته باشیم.
موفق باشید.