چگونه رابطه ای عالی با یک منتور برقرار کنیم؟
تحقیقات در مورد قدرت منتورینگ، به طور واضح نشان می دهد: افرادی که منتور دارند عملکرد بهتری داشته، سریعتر در حرفه خود پیشرفت کرده و حتی رضایت بیشتری از زندگی حرفه ای خود تجربه می کنند. در این رابطه منتورها نیز سود می برند. زیرا که، "یاد دادن، یادگیری دوباره است." با وجود تمام این مزایا، و در نظر گرفتن این که 76 درصد از متخصصان حوزه کار معتقدند داشتن یک منتور، برای رشد و پیشرفت مهم است، بیش از 54 درصد افراد چنین رابطه ای ندارند.
مشکل اغلب این جا است که مردم نمی دانند چگونه یک منتور پیدا کرده یا رابطه منتورینگ برقرار کنند. هشت مرحله زیر می تواند کمک کننده باشد:
1-اهداف و نیازهای خاص خود را مشخص کنید.
یک قلم و کاغذ بردارید و اهداف شغلی خود را بنویسید. مطمئن شوید که آنها SMART هستند. سپس، برخی از بزرگترین موانع برای دستیابی به آنها را فهرست کنید. این کار به شما در تعیین این که به دنبال چه نوع منتوری هستید، کمک می کند.
شاید لازم باشد مهارت های جدیدی را توسعه دهید، شبکه خود را در یک بخش خاص گسترش داده، یا برای داشتن مکالمات سخت، اعتماد به نفس بیشتری به دست آورید. با یافتن این که کجا میخواهید باشید، و همچنین بزرگترین فرصتها و شکافها برای رسیدن به آن نقطه، متوجه خواهید شد که چگونه وجود یک منتور، واقعاً میتواند برای شما مفید باشد.
2- "شرح شغل" منتور ایده آل خود را بنویسید.
با دانستن اهداف خود و آن چه برای دستیابی به آنها نیاز دارید، به این فکر کنید که چگونه یک منتور می تواند به شما کمک کند. لازم است مشخصات منتوری که با همراهی او می توانید از بزرگترین فرصتهای تان استفاده کرده یا چالشهای تان را دنبال کنید، تعیین نمایید. در این مرحله متوجه باشید شاید به کسی نیاز دارید که بتواند به شما کمک کند تا یک پروژه را به انجام برسانید. یا آشنا شدن با فردی فعال در سطح مشخصی از یک صنعت خاص بتواند برای تان مفید باشد، یا مثلاً کسی را نیاز دارید که شما را برای انجام یک مذاکره سخت راهنمایی کند.
در شرح شغل خود، مطمئن شوید که «چرا»ها را نیز درج کرده باشید – درست مانند شرکتها که میخواهند کارکنانِ بالقوه، درکی از هدف اصلی شرکت داشته باشند، توضیح دهید که چرا جریان منتورینگ به شما در دستیابی به چیزی بزرگتر کمک خواهد کرد.
وقتی با منتورهای بالقوه تماس می گیرید، مطمئن شوید که این شرح شغل را در تعامل با آنان در نظر می گیرید واز این طریق آنها متوجه می شوند که چرا در جستجوی یک منتور هستید و بیشتر مایل به کمک خواهند شد. (در مراحل 4 و 5 اهمیت این مرحله مشخص تر می شود.)
3-در میان شبکه ارتباطی خود منتورها را جستجو کنید.
منتورها می توانند از هر جایی باشند. آنها می توانند عضوی از شبکه LinkedIn و یا سایر ارتباطات حرفه ای یا افرادی باشند که در کنفرانس ها با آنها آشنا شده اید.
مهم است که به یاد داشته باشید در حالی که همه مطمئناً مشغله های زیادی دارند، این که از آنها خواسته شود که یک منتور باشند، در واقع یک تمجید قابل توجه محسوب می شود.
ممکن است فردی به شما، نه بگوید اما این به هر حال یک تبادل مثبت خواهد بود و شما نباید از بزرگ فکر کردن و درخواستها خجالت بکشید، حتی اگر فکر میکنید هیچ راهی وجود ندارد که آن شخص بتواند برای شما وقت پیدا کند. بگذارید خودش قضاوت کرده و نتیجه را به شما اعلام کند.
4- سوال را مطرح کرده و سادگی و شفافیت را حفظ کنید.
احتمالاً برای بار اول، بار دوم و حتی بار سوم که از دیگری می خواهید منتور شما باشد کمی برای تان ناخوشایند خواهد بود. این احتمال وجود دارد که هرگز از شما خواسته نشده است که منتور شخص دیگری باشید، و یا آموزشی برای این که چگونه این درخواست را برای خودتان انجام دهید، نداشته اید.
احساس ناخوشایند را بپذیرید و مشتاق باشید. پرسیدن ضرری ندارد. آهسته پیش بروید. در تعامل اولیه با فردی که تقاضای منتورینگ از او دارید، بخواهید از کارها و علاقمندی خود برای شما بگوید. هنگامی که در مورد یکدیگر اطلاعات بیشتری کسب کردید، اگر همسویی وجود داشت، درخواست بزرگتر را از او داشته باشید. درخواست بی مقدمه از یک فرد از طریق ایمیلی طولانی برای قبول منتورینگ شما، بعید است نتیجه ای در بر داشته باشد.
5- اولین جلسه را برگزار کنید.
شما برای اولین مکالمه با منتور احتمالی خود دو هدف دارید: ابتدا باید تعیین کنید که آیا این شخص واقعاً منتور مناسب شما است یا خیر؟ سپس، دریابید که آیا وی قبول می کند منتور شما باشد یا خیر؟ رویکرد مکالمه به شما بستگی خواهد داشت، اما به طور کلی، مناسب است این چند مورد را انجام دهید: