17 هدف توسعه پایدار و ارتباط آن با کسب و کارها

17 هدف توسعه پایدار و ارتباط آن با کسب و کارها


نویسنده: Carlyann Edwards

Feb 21, 2030


امید است که تا سال 2030 همه مردم، دولت ها و کسب و کارها از طرح توسعه پایدار پیروی کنند.




در سپتامبر 2015، سازمان ملل متحد (UN) مجموعه ای از اهداف را به منظور پایان دادن به فقر، حفاظت از کره زمین و تضمین رفاه به عنوان بخشی از برنامه توسعه پایدار جدید تصویب کرد.

در وب سایت سازمان ملل آمده است:

«برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار ( SDGs: Sustainable Development Goals)، لازم است همه نقش خود را انجام دهند: دولت ها، بخش خصوصی، جامعه مدنی و افرادی مانند شما».


بر اساس گزارش 2018 SDG، مشارکت و گزارش دهی کشورها امیدوارکننده بوده اما پیشرفت به اندازه کافی سریع نیست.

نویسندگان گزارش فوق اشاره کردند که: «دستیابی به طرح 2030 مستلزم اقدامات فوری و تسریع شده توسط کشورها همراه با مشارکت مشترک بین دولت‌ها و سهامداران در همه سطوح است».


دنیای کسب و کار نیز هم چنان به استقبال از توسعه پایداری ادامه داده و تایید و گزارش دهی در این زمینه به طور فزاینده ای محبوب شده است. مطالعه فوریه 2018 توسط KPMG نشان داد که از هر 10 شرکت بزرگ جهان، 4 شرکت در حال حاضر به SDGs (اهاداف توسعه پایدار)  در گزارش های شرکتی خود اشاره می کنند.


شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) اغلب نمی‌توانند مانند شرکت‌های بزرگ یا دولت‌ها به این اهداف بپردازند، اما این بدان معنا نیست که هیچ کاری انجام نمی‌دهند. بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، شرکت‌های کوچک و متوسط اکثریت قاطع تجارت و فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی را در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تشکیل می‌دهند.


با توجه به نقش کسب‌وکارهای کوچک در اقتصاد جهانی، درک سهم بالقوه در پیشرفت به سمت اهداف توسعه پایدار و چرایی اهمیت آنها ضروری است.


مشارکت کسب و کارها در تحقق اهداف توسعه پایدار  (SDGs)


تریسی تریگز-متیوز، معاون مرکز UNC Kenan-Flagler's Constainable Enterprise، می گوید که شرکت های کوچک و متوسط معمولاً زمانی برای رویکرد استراتژیک سطح بالا در مورد پایداری ندارند، مگر این که شرکت از ابتدا با چنین طرز فکری شکل گرفته باشد.


"من فکر می کنم بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط از این که ببینند شرکت آنها در حال حاضر چقدر "خوب" است و چگونه ترفندهای کوچک می تواند آن را حتی بهتر کند شگفت زده می شوند. مصرف کنندگان به دنبال برندهایی هستند که تفاوت بزرگی ایجاد کرده و توانایی بیان داستان تمایزدهنده در دنیای رقابت را داشتهباشند.»


اگرچه برخی از انگیزه ها برای پذیرش اهداف توسعه پایدار  در کمک به خیر جمعی و آینده بهتر نهفته است، در این حیطه مزایای بالقوه بی شماری برای کسب و کارهای کوچک و متوسط وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.


تنسی ویلان، مدیر مرکز تجارت پایدار نیویورک، گفت: «من فکر می‌کنم کسب‌وکارها باید به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل از دریچه فرصت‌های تجاری نگاه کنند.»


بر اساس گزارش کمیسیون تجارت و توسعه پایدار، مدل های کسب و کار پایدار می تواند فرصت های اقتصادی به ارزش 12 تریلیون دلار را گشوده و تا سال 2030، 380 میلیون شغل ایجاد نمایند.


در این گزارش آمده است: «قرار دادن اهداف توسعه پایدار در قلب استراتژی اقتصادی جهان، همراه با رونق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پایدار به عنوان یک محرک حیاتی، می‌تواند یک تغییر اساسی در رشد و بهره‌وری ایجاد کند.»


صرف نظر از اندازه یا صنعت، همه شرکت ها می توانند در تحقق اهداف توسعه پایدار (SDGs) مشارکت کنند. پیمان جهانی سازمان ملل متحد از شرکت‌ها می‌خواهد که ابتدا به طور مسئولانه تجارت کرده و سپس فرصت‌هایی را برای حل چالش‌های اجتماعی از طریق نوآوری و همکاری تجاری دنبال نمایند.


 توصیه اصلی بر این است که کسب و کارها معیارهایی برای اندازه گیری میزان پیشرفت و همسویی عملیات کسب و کاری خود با اهداف توسعه پایدار به کار برند.


 در مقایسه با شرکت‌های بزرگ‌تر، شرکت‌های کوچک و متوسط برای شناسایی نحوه مشارکت خود در فرصت های ایجاد شده در مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار با مشکل مواجه هستند.


نگاهی دقیق تر به اهداف توسعه پایدار  (SDGs)


بر اساس اهداف و شاخص های سازمان ملل برای اهداف توسعه پایدار فهرستی از «اهداف زندگی خوب» که توسط مشاور سبک زندگی FUTERRA و توصیه های مدیران SME تنظیم شده است که کسب و کارهای کوچک می توانند برخی از این روش ها  را برای شروع اقدامات SDG اتخاذ کنند.


برخی از این موارد ممکن است بیش از سایرین به صنایع خاصی مرتبط باشند و نیز مطمئناً راه‌های زیاد دیگری هم وجود دارد که کسب‌وکارها می‌توانند به اهداف نزدیک شوند، اما هر گامی در جهت پایداری گامی در جهت درست محسوب می شود.

پیشنهاد سعدوفا به شما برای مطالعه‌ی بیشتر: 

سه راهکار تحول دیجیتال برای انسجام و تسریع در توسعه‌ پایدار


17 هدف توسعه پایدار و راهکارهای ساده برای مشارکت کسب و کارهای کوچک و متوسط در تحقق این اهداف:


1. پایان دادن به فقر

  • سیاست های سختگیرانه بدون تبعیض را تنظیم و اجرا کنید.

  • اعضای جامعه محلی، از جمله افرادی که در فقر زندگی می کنند، استخدام، آموزش و به کار گیرید و آنها را در زنجیره ارزش خود ادغام کنید.


2. حذف گرسنگی

  • کشاورزی در مقیاس کوچک را حمایت و تشویق کنید، هر زمان که ممکن است سیاست انتقال «تنقلات مزرعه به دفتر کار»  را به کار ببرید.

  • ایجاد شفافیت در زنجیره تأمین کشاورزی


3. تندرستی و سلامتی

  • به مزایا و امکانات مربوط به سلامتی کارکنان توجه بیشتری داشته باشید.

  • سرمایه گذاری در حوزه سلامت را در اولویت عملیات تجاری قرار دهید.


4. آموزش با کیفیت

  • ایجاد برنامه هایی (به عنوان مثال دوره های کارآموزی، برنامه های تحصیلی حین انجام کار و غیره) که به دانشجویان امکان دسترسی زودتر به محیط شرکت را می دهد.

  • به کارکنان فرصت های مستمری برای بهبود مهارت های (شغلی) خود برای شغل فعلی و آینده را ارائه دهید.


5. برابری جنسیتی

  • برای کار با ارزش برابر، حقوق و مزایای برابر به همه افراد بپردازید.

  • با ارائه خدمات، منابع و اطلاعات به زنان و مردان، امکان دسترسی مناسب به مراقبت از کودکان و افراد وابسته را برای کارکنان فراهم کنید.

  • ایجاد یک سیاست کاملاً مغایر با  انواع خشونت در محل کار، از جمله آزار کلامی و یا فیزیکی


6. آب تمیز و سرویس بهداشتی

  • با نصب بهترین فناوری ها برای صرفه جویی در مصرف آب، بهره وری آب را در اولویت قرار دهید

  • آموزش کارکنان در مورد اهمیت بهره وری آب

  • ممنوعیت استفاده از مواد شیمیایی و موادی که در صورت دفع نادرست می توانند برای کیفیت آب مضر باشند.


7. انرژی مقرون به صرفه و پاک

  • دریافت گواهینامه های کارآمد مانند LEED یا Energy Star

  • بهره وری انرژی را در همه شرایط در اولویت قرار دهید، تا حد امکان نسبت به مصرف نور، گرمایش، سرمایش و غیره حساس باشید.


8. کار شایسته و رشد اقتصادی

  • فرصت های کارآموزی را ارائه دهید.

  • فرهنگ کارآفرینی را تقویت کرده و  بر روی کارآفرینان جوان سرمایه گذاری کرده  و آنها را راهنمایی نمایید.

  • یک خط مشی محکم در برابر شیوه های استخدام ناعادلانه اتخاذ نمایید. 


9. صنعت، نوآوری و زیرساخت

  • ایجاد استانداردها و ترویج مقرراتی که تضمین می کند پروژه ها و طرح های شرکت به طور پایدار مدیریت می شوند.

  • ارتقای نوآوری با دادن فرصت به همه ذینفعان برای ارائه راه حل های خلاقانه برای چالش های پایداری


پیشنهاد سعدوفا به شما برای مطالعه‌ی بیشتر:

 تاثیر تحول دیجیتال در رشد کشور هند

10. کاهش نابرابری ها

  • سرمایه گذاری در فعالیت های ریشه کنی فقر مبتنی بر کسب و کار (به عنوان مثال توسعه سیاست دستمزد )

  • مشارکت با شبکه های جامعه مدنی برای ارائه آموزش و آموزش مهارت های کارآفرینی


11. شهرها و جوامع پایدار

  • به طور مشترک توسعه و یا مشارکت در یک جامعه پایدار که ذینفعان مربوطه را از طریق یک پلت فرم مشترک و خنثی گرد هم می آورد تا به طور مشترک به تحلیل، بحث و اقدام در مورد عملکرد شهری، تاب آوری و توسعه پایدار بپردازند.

  • پشتیبانی و استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی


12. مصرف و تولید مسئولانه

  • کاهش اثرات تولید با جایگزینی مواد خام بکر در محصولات با مواد پس از مصرف از طریق بازیافت

  • ضایعات را به میزان قابل توجهی کاهش دهید و اطمینان حاصل کنید که از هر گونه زباله اجتناب ناپذیر به حداکثر میزان استفاده می شود (به عنوان مثال زباله های آلی به عنوان سوخت یا کود).


13. اقدام اقلیمی

  • سیستم های روشنایی تاسیسات این شرکت را به نورپردازی LED کم مصرف تبدیل کنید.

  • ریسک های مربوط به آلودگی های آب و هوا را درک کرده و انعطاف پذیری در مدیریت دارایی ها و زنجیره تامین شرکت ایجاد کنید.

  • مدیریت پایدار جنگل را از طریق شیوه های منبع یابی مسئولانه و جایگزینی محصول گسترش دهید.


14. زندگی زیر آب

  • چرخه عمر محصولات و مواد را دنبال کنید تا بفهمید چگونه دفع می شوند و کدام محصولات احتمالاً می توانند به محیط های دریایی راه پیدا کنند.

  • ثبت و افشای اطلاعات مربوط به استفاده از مواد شیمیایی و مواد در محصولات، بسته بندی و سیستم های پردازش برای تسهیل بسته شدن حلقه.

  • از مدیریت نادرست زباله یا ریختن زباله که می تواند محیط زیست دریایی را آلوده کند، جلوگیری کنید.


15. زندگی در خشکی

  • اندازه گیری، مدیریت و کاهش اثرات مخرب بر اکوسیستم ها و منابع طبیعی

  • بهترین شیوه ها را برای برنامه ریزی و مدیریت کاربری زمین افزایش دهید.

  • متعهد به و اجرای شیوه های منبع یابی منابع فراتر از انطباق و با استفاده از رویکرد حفاظت از محیط زیست و اجتماعی برای همه مواد خام و کالاها باشید.


16. صلح، عدالت و نهادهای قوی

  • پیروی از قوانین و تلاش برای مطابقت با استانداردهای بین المللی شرکای تجاری را نیز ملزم به رعایت و حمایت می کند.


17. مشارکت برای ارتباط

  • مشارکت در ارتباط با تحقق اهداف توسعه پایدار مانند مشارکت در کمپین های محلی سازمان ملل متحد،  طرح گزارش دهی میزان تحقق اهاداف توسعه پایدار و طرح های پایداری بر پایه شرایط محلی

  • شفافیت و گزارش دهی


اگر شما در زمینه پایداری تازه کار است، روی عملکرد واقعی تمرکز کنید. شیوه های خود را بدون توجه به نحوه پاسخگویی به این روش ها و یا دریافت گواهینامه و امثال آن به مخاطبین خود منتقل نمایید.


به عنوان مثال یک شرکت تولید تی شرت در کارولینای شمالی، tsdesigns، تلاش می کند تا زنجیره تامین خود را تا حد امکان شفاف کند. "ما همچنان به کاهش ردپای خود از زمین می‌پردازیم و امیدواریم که دیگران نیز الهام گرفته و همین کار را انجام دهند."


به یاد داشته باشید، "اهداف جهانی" برای همه سطوح کسب و کار و کار در نظر گرفته شده است و هر شرکتی با توجه به عملکرد خود با رویکردی متفاوت با آن مواجه می شود. این مهم است که اساساً درک نموده، اولویت ها را تعریف کنید، یکپارچه سازی کرده، و در نهایت، آنها را گزارش و اطلاع رسانی نمایید.


Triggs-Matthews پیشنهاد می‌کند که یک SME باید با ایجاد یک سیستم مرحله ای به بررسی اهداف توسعه پایدار بپردازد. اهدافی را که قبلاً به طور مثبت به آن توجه نموده را تجزیه و تحلیل کند و برآوردی از هزینه و زمان و میزان تحقق اهداف داشته باشد.


به تعبیر وی: «هیچ راهی وجود ندارد که به همه شرکت‌های کوچک و متوسط بگوییم: «به این ترتیب شروع کنید...». هر شرکتی می تواند به هر کدام از 17 هدف نگاه کند و برای خود تعیین نماید که چگونه و کجای فرایندهای کسب و کاری خود باید آن را مدنظر قرار دهد.»


منبع: Business.com 

17 هدف توسعه پایدار و ارتباط آن با کسب و کارها
Fatemeh Shakhsian ۱۴۰۲/۰۳/۲۰ ۱۷:۴۳:۱۷
اشتراک گذاری این پست
بایگانی
ورود برای ارائه نظر
استراتژی های کسب و کار برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار