استراتژیهای کسبوکار برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار
اهداف توسعه پایدار یا Sustainable Development Goals (SDGs) برای سرمایه گذاران اهمیت فزایندهای پیدا کردهاند زیرا نشان دهنده مسئولیت های زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی محسوب میشوند.
این اهداف فقط جنبه اخلاقی نداشته بلکه جذابیتهای کسبوکاری قوی برای سرمایهگذاری در شرکتهای همسو با اهداف توسعه پایدار به وجود می آورد. شرکتهایی که با SDG همسو هستند، بازدهی مطمئن و ثابتی را برای سرمایهگذاران تضمین میکنند.
بر اساس گزارش "کسبوکار بهتر، دنیای بهتر"، مدلهای کسبوکار همسو با اهداف توسعه پایدار میتوانند فرصتهایی به ارزش 12 تریلیون دلار ایجاد کرده و تا سال 2030 اشتغال را تا 380 میلیون شغل افزایش دهند.
این نکته برای کسبوکارها حاوی این پیام است که یکپارچهسازی SDG نه تنها از نظر اخلاقی درست است، بلکه از نظر اقتصادی نیز بسیار سودآور است.
شرکتهایی که میخواهند SDG را پیاده سازی کنند و فرصتها را به حداکثر برسانند لازم است مراحلی را طی نمایند:
درک روشنی از اهداف توسعه پایدار داشته باشید.
بین سالهای 2000 تا 2015، اهداف توسعه هزاره (MDGs) چارچوب توسعه مهمی را فراهم کرد و در زمینههای مختلف از جمله رفع فقر و بهبود بهداشت و آموزش در کشورهای در حال توسعه به موفقیت دست یافت.
SDG جانشین اهداف توسعه هزاره بوده و شامل 17 هدف است که در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته قابل اجرا میباشد. توسعه پایدار از شرکتها در سراسر جهان میخواهد که توسعه پایدار را از طریق سرمایهگذاریها، راهحلها و شیوههای تجاری پیش ببرند.
برای موفقیت SDG شرکتها در سراسر جهان باید مدل های تجاری پایدارتر و فراگیرتری را توسعه دهند.
به عنوان یک شرکت، اولین قدم شما باید بیشتر در مورد 17 هدف و نحوه ارتباط آنها با فعالیتهای کسبوکاریتان باشد.
تعیین اولویتها
شرکتها باید با در نظر گرفتن این که کدام یک از اهداف توسعه پایدار نظر ریسک و فرصت برای شرکت بیشترین تاثیر را دارد، آنها را اولویتبندی نمایند.
تعیین اولویتها به شرکت شما کمک میکند تا از فرصتها و چالشهای مطرح شده توسط SDG بهره مند شود.
همه 17 هدف توسعه پایدار به یک اندازه برای شرکت شما قابل اجرا نیستند. میزان مشارکت شما در هر هدف به عوامل زیادی بستگی دارد.
شرکتها میتوانند اولویتها را با تمرکز بر سه اقدام عمده تعریف کنند:
نقشهبرداری از زنجیره ارزش برای شناسایی مناطق تاثیرگذار
انتخاب شاخصها و جمع آوری دادهها
مشخص کردن اولویتها
شرکت شما ممکن است در تمام 17 هدف مشارکت داشته باشد، اما وقتی نوبت به تخصیص منابع و تعیین یک جدول زمانی می رسد، مهم است که اهدافی را انتخاب کنید که میتوانند بیشترین تأثیر را داشته باشند.
نقشهبرداری از مناطق پر تاثیر به شرکت شما کمک میکند تا بفهمید کجا لازم است تلاش خود را متمرکز نمایید.
تعیین اهداف
تعیین اهداف به دو استراتژی قبلی بستگی دارد: درک اهداف توسعه پایدار و اولویتبندی.
تعیین اهداف پایداری دارای محدوده زمانی، به افزایش عملکرد در سراسر سازمان کمک میکند. شرکتهای بزرگ، استارتآپها و کسبوکارهای کوچک به طور یکسان میتوانند با همسو شدن با SDG، اهداف معنادارتری تعیین کنند.
تعیین هدف شامل چهار اقدام است:
تعریف محدوده هدف و انتخاب شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI)
تعریف خط مبنا و انتخاب نوع هدف
تنظیم سطح بلندپروازی
اعلام تعهد به اهداف توسعه پایدار
هنگامی که شرکتها SDGهای کلیدی را شناسایی کردند، ادغام این اهداف با اهداف واقعی کسبوکاری و KPI مهم است. در حین توسعه استراتژیهای SDG، شرکتها میتوانند از اهداف و اقدامات موجود خود استفاده کنند.
توصیه میشود سطح بلندپروازی شرکت در خصوص اهداف را در نظر گرفته و با سهامداران داخلی و خارجی مشورت کنید.
با تعیین اهداف، نه تنها شرکتهای بزرگ، بلکه کسبوکارهای کوچک و متوسط نیز به احتمال زیاد به نوآوری و ایجاد انگیزه برای خلاقیت روی میآورند.
پیشنهاد سعدوفا به شما برای مطالعهی بیشتر:
ادغام
ادغام اهداف SDG در استراتژیهای کسبوکاری موجود یکی از مهمترین استراتژیها برای دستیابی به شاخص SDG است.
در نتیجه هدفگذاری، شرکتها KPI های خاصی را شناسایی کرده و اهدافی را برای اولویتهای استراتژیک شرکت تعیین می کنند. با این حال ادغام پایداری در کسب و کار، کلید دستیابی به این اهداف است.
شرکتها باید مدلهای کسبوکار، فرآیندهای تدارکات، تحقیق، توسعه و تحولات زنجیره تامین را در نظر گرفته و اقدامات زیر را برای ادغام SDG در کسبو کار خود انجام دهند:
تثبیت اهداف پایداری در کسب و کار
نهادینه کردن مفهوم پایداری را در همه عملکردها
ایجاد مشارکتهایی در جهت اهداف پایداری
برای هر یکپارچگی کسبوکاری، رهبری فعال توسط مدیران ارشد و تصمیم گیرندگان، کلید موفقیت هر تغییر سازمانی است.
ایجاد شراکتها بسیار مهم است زیرا در این حوزه نمیتوانید هیچ یکپارچگی را به تنهایی انجام دهید.
نوآوری و همکاری
SDGs چارچوبی برای نوآوری، ایجاد فرصتهای رشد کسبوکار و مدلهای کسبوکار جدید که به سمت هدف پیش میرود، فراهم میکند.
علاوه بر نوآوری، این چارچوب همچنین به شناسایی شرکا در بخش و صنایع مختلف کمک می کند و شرکت را قادر می سازد تا عملیات خود را افزایش داده و به اهداف خود دست یابد.
به عنوان مثال شرکت های مخابراتی رشد داده ها را از مصرف انرژی با توسعه راه حل های ایستگاه پایه (BTS) برای اپراتورهای تلفن همراه جدا کردند که موجب کاهش مصرف برق تا 28 درصد شد. این نوآوری به شرکت ها کمک کرد تا شبکه هایی با انتشار صفر بسازند.
نوآوری و همکاری به شرکت ها کمک می کند تا به اهداف SDG برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای دست یابند.
گزارش دهی و ارتباطات
گزارش و ابلاغ دستاوردهای خود در مورد SDGها برای برآورده کردن خواسته های ذینفعان ضروری است.
امروزه اکثر شرکت های بزرگ جهان عملکرد پایداری خود را برای عموم آشکار می کنند.
این دو مرحله اقدامات لازم برای گزارش دهی و برقراری ارتباط را مشخص می کند.
گزارش دهی و ارتباط موثر
برقراری ارتباط در مورد عملکرد SDG
برای گزارشدهی مؤثر و معنادار، ادغام موضوعات توسعه پایدار در تصمیمگیریهای کسب و کاری روزمره مهم است.
ادغام SDG ها در فرآیند گزارش دهی های اصلی کسب و کار، شفافیت و دسترسی به عملکرد شرکت را برای ذینفعان مختلف داخلی و خارجی تضمین می کند.
توصیه می شود از ابزارهای کاربردی و کارآمد موجود برای ایجاد گزارش های شفاف و قابل دسترس برای همه ذینفعان استفاده شود.
روش ها و ابزارهای مختلفی برای شرکتها در حال شکل گیری است تا دریابند که چگونه میتوانند SDGها را بهطور جامع ادغام نمایند.
به عنوان سخن پایانی تأکید می کنیم که کسب و کارها با همسویی استراتژی های خود با اهداف توسعه پایدار، نقش بسیار مهمی را ایفا خواهند نمود. آنها نوآوری را هدایت کرده و بهترین شیوه ها را در سراسر زنجیره ارزش خود اجرایی می نمایند.
شرکتهایی که تعهدات پایداری ندارند و استراتژیهای خود را با این اهداف همسو نمیکنند، احتمالاً با نظارت ذینفعان و ریسک دسترسی به سرمایه و فرصتهای بازاریابی جدید مواجه خواهند شد.
منبع: Institute of Entrepreneurship Development